Competenties
Performa is ervan overtuigd dat competentiemanagement een adequaat instrument is om de organisatie én de mensen in samenhang te ontwikkelen. Het biedt een antwoord op uitdagingen zoals:
- de aanwervingsproblematiek;
- het inzetten van de juiste mens op de juiste plaats;
- het mee laten evolueren van werknemers;
- het behouden van waardevolle werknemers;
- het voorbereiden van een organisatie op veranderingen.
Competentiemanagement draait rond het erkennen, ontwikkelen en inzetten van competenties van werknemers in functie van zowel bedrijfsdoelen als persoonlijke wensen en ambities.
Competenties zijn samenhangende clusters van kennis, vaardigheden en persoonlijke eigenschappen die ten grondslag liggen aan een effectief gedrag in een functie. Competenties worden beschreven in observeerbaar gedrag (bijvoorbeeld, ‘bewaakt de tijd in discussies’).
Als onderdeel van het HRM-beleid worden competenties vastgesteld. Welke functies zijn er binnen de organisatie en wat is er nodig om goed te functioneren binnen deze functies? Zijn er competenties die voor iedereen in de organisatie onmisbaar zijn?
Competenties zijn de basis voor het vaststellen van het gewenste profiel. De hieraan gekoppelde gedragsindicatoren of operationalisaties maken de competenties meetbaar. Zo wordt vastgesteld waaraan moet worden voldaan en in hoeverre de medewerker daaraan voldoet of zich moet ontwikkelen.